A comprehensive understanding of the Syria National Social Party through the combination of 2 expansive articles
Posted by: adonis49 on: January 9, 2021
How the Syria National Social party, created in 1936, managed to cross a century of antagonism and persecutions, and emerge strong from the ashes?
In 2017, 2 articles were published relatif to the Syria National Social party. The first was from the academic Asaad Abu Khalil and the “rebuttal” of the party to this article.
After reading the 2 articles, I feel it was Not much of a rebuttal but a complimentary article to Asaad Abu Khalil. which shed a bright light on the steadfastness of the members to its ideology and practices, especially separation of Religion to State affairs and laws.
I decided to combine the two articles in one and edit out the redundant sections from both articles and what I considered superfluous that laden the flow of the ideas.
The fundamentals of the principles and doctrine of this party have proven to be the basis for any rejuvenation of the people in Greater Syria, One people in One nation, after a century of successive failures of the States in the Near East to institute a sustainable Nation against foreign interference and “mandated mentality”.
It is important to notice that French colonialism in the Near-East and North Africa did the most harm to the people in the Near-East than all the other colonial powers combined.
Since 1870, French institutions have been suckering to Zionist movements and preempting their demands all the way, particularly providing jet planes (Mirage) and the nuclear plant in Demona, and training their Mossad spying capability and assassination of Syrian leaders and scientists…
French colonialism extended the French nationality to the Jews in Algeria and forbade the study and the speaking of Arabic in its network of schools throughout its colonies and the Near-East and called “Alliance Francaise”
French colonialism undertook to erase the cohesion in the social fabrics but encouraging allegiance to its culture and history.
Thus producing generations to educated students yearning to emulate France “civilization/culture” and doing their best to emigrate to France or other colonial power nations.
للحزب نموذجٌ في المبدئيّة تفتقر إليه الأحزاب اليساريّة. تجد حالات من قياديّين وأعضاء من الحزب الشيوعي اللبناني ومن منظمة العمل الشيوعي وقد تحوّلوا إلى الحريريّة وإلى اليمينيّة، وبعضهم ارتقى إلى أعلى مراحل اليمينيّة في الجنادريّة، لكن القومي السوري لا يرتدّ ــ وهذه ظاهرة. قد ينزوي القومي السوري في منزله، قد يبتعد عن العمل السياسي، قد يهاجر ويترك الحزب، لكنه لا يرتدّ ولا ينضمّ إلى حركة معادية لعقيدة الحزب
أحسن الحزب القومي، وتفوّق في الثقيف الحزبي، لأن أدبيّاته كانت محليّة مرتبطة بالواقع المحلّي وكانت تتسم بقرب من مشاكل المجتمع السوري (وحتى العربي).
تفوّق الحزب القومي (وهذه نتاج فكر أنطون سعادة) في تلقين العلمانيّة ممارسة ونظريّة , الأحزاب الشيوعيّة العربيّة كانت جد متهاونة في التثقيف العلماني، ولهذا ارتدّ الكثير من قادتها وعناصرها نحو الطائفيّة والفكر الطائفي ونحو الدين والتديّن. هذا قلّما يحدث للقوميّين، حتى لو ابتعدوا عن الحزب لأسباب سياسيّة وتنظيميّة
تمرّس الحزب في فرض هيبته من خلال معاقبة أعدائه على جرائمهم ضد الحزب. لم يعاقب الحزب الشهابيّة على جرائمها ضدّه (وهذا خطأ من أخطاء الحزب، لأن ذلك سهّل من استهداف الحزب من خلال أعدائه)، ولم يثأر لمجزرة حلبا، لكن الحزب عاقب رياض الصلح (وكشف مبكّراً ضلوع تحالف الرجل مع النظام الأردني وعلاقته بالصهيونيّة)، وعاقب الحزب بشير الجميّل على جرائمه الكثيرة.
هذا الحزب، مقارنة بكل أحزاب الحركة الوطنيّة اللبنانيّة، كان أقرب إلى القيادة الجماعيّة على مرّ السنوات من باقي الأحزاب). كانت قيادة الحزب تتخذ القرارات، فيما كان جورج حاوي ومحسن إبراهيم وأبو عدنان يتفرّدون بالقرارات المصيريّة والحزبيّة، وغالباً بناءً على إيعاز من رعاة الحزب الخارجيّين
من حق القوميّين البحث في شؤون الحزب من دون تدخّلات من خارج الحزب. والحزب تعرّض في تاريخه لمؤامرات ومحاربات وحملات قمع قاسية في أكثر من دولة عربيّة. لكن استمراره في الوجود دليل على قوّة أورثها زعيم الحزب لأعضائه عبر مؤسّسات الحزب وعقيدته.
قد يكون الحزب (تحت قيادة أنطون سعادة) من أوّل مَن بدأ بنفخ النفير من أجل التحضير لمعركة كبيرة مع الصهيونيّة، فيما كانت القيادات العربيّة في الجامعة العربيّ تعد الجماهير بخطة «سريّة» لدحر الصهاينة قبل إنشاء دولة إسرائيل في عام ١٩٤٨. وخلافاً لأحزاب شيوعيّة وغير شيوعيّة، بقي الحزب محافظاً على موقف صلب ومبدئي ضد الصهيونيّة، وتجد أن القوميّين (والقوميّات) في المهاجر هم أكثر العرب جهراً بالدفاع عن فلسطين، وأعندهم في رفض التعاطي مع صهاينة
Leave a Reply